Tuesday, 31 December 2013

9.59 pm 31/12/2012

The empty have become full,
Eyes fill with laziness,
My gun and shield I put it aside,
Facing the one in a kind friend,
What will be the end of tonight’s story.

Just like a dream,
Passing by trough deep dark night,
Scary and lonely,
But pass for a moment.

The devil seems to satisfy his victory,
Nor I or they know what will happen,
Cause the only one who knows everything,
Keep it as a secret,
HE knows best and gives best.

The destiny waits for the Green one,
Even though the light lose,
But the dark will never win forever,
Cause now the loss is climbing,
To have the trophy and keep it,
For themselves and never be shown.

The sound of talkative people,
Can’t hear or see,
Tomorrow’s destiny didn’t concern them,
It’s only about them and time,
Forget their purpose,
Bigger and heavier than any creature,
Don’t ever forget the declaration
The word you’ve given,
Proven it till the One took the precious,
On You....




Sunday, 7 July 2013

Ciri-ciri Khusus Islam

CIRI-CIRI KHUSUS ISLAM:
1.rabbaniyyah
2.syumuliyyah
3.inqilabiyyah
4.'alamiyyah
5.waqi'iyyah
6.thabat wa murunah

1. RABBANIYYAH (KETUHANAN) Ianya membawa erti bahawa Islam ini datangnya daripada Allah yang bersifat Rab. Manusia hanya sebagai pelaksana kepada segala ketentuan yang telah ditetapkan. Seseorang itu disebut rabbani apabila mempunyai hubungan dengan Allah. Ciri Rabbaniyyah ini akan melahirkan mukmin bersifat Rabbani iaitu beriltizam dengan Islam dari segi iktikad, pemikiran, cita-cita, percakapan, dan perbuatan.
Sudut Rabbani terbahagi kepada dua bahagian iaitu : Rabbani dari sudut matlamat dan tujuan: Ia bererti Islam menjadikan hubungan yang baik dengan Allah, pengabdian kepada Allah dan mendapat keredhaanNya sebagai matlamat terakhir kehidupan. Inilah matlamat hidup insan di dunia ini. Kesemua ajaran Islam yang baik yang bersangkutan dengan aqidah, muamalat, akhlak dan lain-lainnya adalah bertujuan untuk menyiapkan manusia supaya menjadi hamba kepada Allah semata-mata.
Kesan Rabbaniyah terhadap Jiwa Manusia:
» Mengetahui matlamat hidup manusia di dunia.
» Mengenal fitrah.
» Selamat dari pertentangan dengan diri sendiri.
» Bebas dari perhambaan sifat ananiah dan runtuhan hawa nafsu.
Rabbani dari manhaj dan sumber: Rabbani dari sudut manhaj membawa erti manhaj ini adalah Rabbani kerana ia bersumberkan dari wahyu Allah kepada Muhammad s.a.w. . Sumber ajaran Islam ialah Allah yang mensyariatkan hukum dan cara pelaksanannya. Oleh itu Islam ialah wahyu Allah kepada Nabi Muhammad. Sumber Rabbani juga merupakan asas pembentukan dan perkembangan individu dan masyarakat. Kesan Sumber dan Manhaj Rabbani: » Islam terhindar dari segala bentuk kekurangan » Terhindar dari pengaruh kekayaan » Islam sesuai untuk manusia » Mendapat penghormatan dan kehormatan.

2. SYUMULIYYAH Ia bererti ajaran Islam lengkap dan menyeluruh. Ruang lingkup ajaran Islam adalah mencakupi seluruh aspek kehidupan manusia tanpa terkecuali dari sekecil-kecil urusan sampailah kepada sebesar-besar perkara. Sudut kesyumulan Islam :

Monday, 29 April 2013

menjaga hati dengan suci.

Hari ni,salah sorang kawan talaqqiku kantoi dengan syeikh yang dia ada berhubung dengan seorang wanita bukan mahram di phone..*yakni couple*...
kemudian syeikh bagi nasihat yang sangat lembut tapi betul-betul menyentuh hati kami semua....

syeikh: kamu suka dia?

fulan: ya syeikh....

syeikh: kamu suka tu suka-suka atau kamu rasa dia memang yang terbaik untuk menjadi teman hidupmu,menjadi ibu untuk anakmu,menjadi pembantu agamamu?

fulan: ya syeikh...pada pandangan saya,dia yang terbaik untuk jadi teman hidup saya dan agama saya... 

syeikh: bila kamu akan menikahinya?

fulan: lepas belajar syeikh...dalam 3 tahun lagi...

syeikh: jadi kenapa kamu rosakkan dia?kamu bukan nak menikah sekarang?kamu rosakkan dia sekarang dan 3 tahun akan datang?kenapa kamu jadikan air mutlak menjadi air musta'mal tanpa sebab?bukankah dia wanita suci yang bakal menjadi ibu untuk anakmu?kenapa kamu bercouple dengannya sedangkan jika kamu sukakan dia,dia sukakan kamu,bersabarlah hingga sampai waktu kalian benar-benar ingin menikah kemudian baru kamu jumpa ayahnya dan pinang dia secara suci?bukankah cara itu lebih suci?wanita umpama air mutlak,mereka suci,tetapi apabila mereka mula berhubung dengan lelaki tanpa sebab,apatah lagi ber couple,wanita itu umpama air musta'mal..ia tidak boleh digunakan untuk bersuci tetapi hanya digunakan untuk perkara selain bersuci seperti basuh pinggan,basuh najis,basuh bontot dan sebagainya...
apa kamu sanggup ibu untuk anakmu setaraf itu?

sesungguhnya wanita ini akalnya pendek,nafsu mereka didepankan atas segalanya,kalau lelaki datang ucapkan kata-kata palsu,mereka akan mempercayainya melebihi mereka percayakan al-quran...sedangkan lelaki memang perangai mereka hanya main-main kecuali mereka benar-benar bersedia untuk nikah,tapi sekiranya mereka belum sedia,contohnya mereka masih belajar dan sebagainya,jelas permainan mereka dengan wanita itu hanya tipu daya,tapi tipu daya semudah itu pun dapat menipu para wanita hingga membawa mereka ke ranjang perzinaan..itu tandanya akal mereka sangat pendek...

nabi utuskan para lelaki sebagai penjaga para wanita bukan perosak mereka....bagi kamu,couple,chatting,cakap dalam phone semua itu dosa kecil sedangkan ia jelas haram kerana allah haramkan kita untuk dekati zina....dekati zina pun tak boleh,makna kata kalau kita masih jauh 50km dari zina,tapi 1cm kita gerakkan kaki ke arah zina itu telah haram kerana perintah ini....jadi janganlah pandang remeh perkara zina ini...

sesungguhnya ramai yang mati tanpa berzina tetapi di mahsyar kelak buku amalan mereka penuh dengan dosa zina.....apa berbaloi kau bahagia sementara dengan teman wanita yang kau tak ingin nikahi diganti dengan azab neraka yang panasnya 70x ganda api dunia?

note: kepada lelaki bapuk di luar sana yang gemar permainkan wanita...ketahuilah bahawa kalian adalah MUSUH ALLAH DAN MUSUH RASULULLAH ! ! !

kalian permainkan para wanita yang akalnya pendek,tidak dapat bezakan baik dan buruk...memang para wanita walaupun akal pendek,tapi mereka dikurniakan sifat malu yang tinggi....fb,phone,twitter,internet ni semua dicipta dajjal untuk menghakis sifat malu para muslimah sehingga mereka jadi umpama kucing betina yang menggoda2 kucing jantan untuk mengawan...

wanita yang berpurdah yang kononnya wanita paling pemalu(tak mau orang lihat wajah merek) pun pamerkan gambar mereka walaupun berpurdah di fb untuk tatapan jutaan lelaki bukan mahram,mereka tanpa segan silu bergurau senda,tanpa malu inbox lelaki dan sebagainya...sekarang akal mereka tidak dapat jaga diri mereka,bahkan sifat malu juga tidak dapat jaga diri mereka..jadi siapa yang bertanggungjawab menjaga maruah para bidadari rasulullah kalau bukan LELAKI???

lelaki yang couple2 dan yang bersayang2 dengan bukan mahram atas nama "tunang" tu..tolong lah....korang ada akal kuat..korang tak bodoh....korang nak memusuhi allah dan rasul,itu hak korang...tapi korang kena sedar,nanti korang pun akan ada anak perempuan,korang suke ke jantan tah mana-mana berhubung,bermanja,bersayang secara haram dengan anak perempuan korang?kalau korang redha...nampak sangat korang dayus dan lelaki dayus nabi khabarkan mereka DIHARAMKAN SYURGA KEPADANYA WALAUPUN BAUNYA.....

dan akhir sekali jangn gunakan istilah khitbah untk menghalalkan couple versi islamik.Jika mmg dia untukmu,redha dan serahkan sahaja pada ALLAH..kamu mahu takut apa?sebaik2 perancang ada lah DIA..


Sunday, 28 April 2013

Kempen menutup aurat

Saya teringat perbualan dengan adik seusrah .

" Akak, nak guna kain telekung ke " , sapanya ketika melihat saya mula pakai tudung labuh setelah selesai wuduk.


Saya senyum :) " Tak perlu, akak solat macam nie je (solat dengan pakaian yang dipakai tanpa memakai telekung).
Ini salah satu cara atau kempen yang akak lakukan kepada para wanita Islam agar menutup aurat dengan sempurna . Mereka yang yakin pakaian yang dia pakai boleh dipakai semasa solat, pasti yakin pakaian itu menutup aurat dengan sempurna " terang saya. Dia pula tersenyum sambil menganggukkan kepala.

Itulah cara saya 'menegur' pakaian para wanita Islam yang memakai pakaian ketat, sendat, singat & melekat. Di saat orang lain 'curi-curi' mencium bau kain telekung di surau-surau .

Di saat orang lain berebut dan menunggu kain telekung yang orang lain guna . Di saat orang lain tercari-cari kain telekung yang boleh dipinjam atau diguna , Kita yang menutup aurat dengan sempurna mampu solat dengan tenang , aman dan tidak tergopoh-gapah .

Percayalah , ramai yang mudah tersentuh hati apabila melihat kita solat dengan pakaian yang kita pakai . Dan mungkin juga terdetik di hati mereka untuk berubah :)

Teruskan kempen menutup aurat melalui pakaian kita yang menutup aurat dengan sempurna . Sebaik-baik pakaian adalah pakaian taqwa (menutup aurat dengan sempurna dari luar, akhlak peribadi terbaik dari dalam hati) .


subhanallah indahnya menutup aurat..
source:here