Tuesday, 14 June 2011

Kering aku~~



        Bannar2 ba~~~sikitnya lagi tu...ngam2 dalam perjalan balek dari rumah mak cik kereta bunyi...tit tit tit...heran aku.bunyi apa plak ni..skali punya tengok minyak EMPTY!..hah!punya ku begegar..jalan ke bandar masih jauh lagi..limpas high way  lagi tu...mulutku kumat kamit jak sebut..ya allah sampaikanlah sampaikanla...sekurg2nya sampai stesen minyak..dekat jugak ngan pasar tu...huh!betul2 aku takut..skali mati tu kereta menolak lah aku tengah2 jalan..x ka malu tu?hehhehe,,,inilah dia pengalaman c pemandu baru pertama kali isi minyak selepas setahun..selalunya aku mmg check sblm jalan..tapi x tau napa aku ari ni..x ternampak plak...skali aku tgk empty mau loss control tu kereta tu ckit bab terkejutku 2...slama ni slalu bapa yg selalu isi..hemmm~~~~

        Malu teramat2..hmm~~~tapi alhamdulillah nasib baik sampai jgk d stesen minyak..sampai plak stesen minyak dengan penuh semangat dan harapan lah ni konon..tiba2 2 penjaga  minyak ketuk2 belkg kereta...suruh buka tu tangki minyak...ALAMAK!aku x tau mana mo tekan supaya terbuka...kelam kabut bin petir dan ribut aku jadinya...last2 dgn muka tembok aku tgk sisi kereta bagi signal ma dia.."aku x tau"...e2 org punya ketawa..pastu aku buka pintu..dia pn ckp.."biar bannar?"...hahahah...dgn perasaan mengcover aku pn cakapla  "pemandu baru...sory3"...hahhahhaha..
            
          Dengan penuh gigih dan usahanya aku keluar dari kereta p tempat kaunter pembayaran tu.."kak dua puluh yah?"..hmm...malu~~~malu semalu2nya~~~~~....masih takut2 jugak aku bawak kereta pastu...pastu cam jadi x betul sikit..ketawa2 sendiri...ha~~kan~~..sapailah simpang mo masuk kampung 2...punya lama aku berhenti..makanya boleh ba tu aku lalu..tapi xtau napa aku rasa smua kereta lalu situ laju2 smuanya..betul2 aku rasa beku ctu..punya banyak kereta menunggu aku masuk d belakg..hahahahha...aku ketawa jakla..kesian drg..sabarlah...ada 1 lori tu sampai geram tul dia...terus jak dia memotg aku..hahah...sabar yah...kekekeke..ko x tau betapa takutnya aku..

         hmm..alhamdulillah sampai jugak aku drumah ni..terus aku cerita ma adekku c pika..pika ko tau tadi..bla~~~bla~~bla~~..c pika ketawa jak..huh!bannar2~~..ni lah petama kali aku bawak gni..slalu mmg banyak minyak tu..nasib baik jugak aku ada duit...slalunya d dompetku tu..klu org buka dompetku 2 kupu2 atau lalat jak kluar..memang kosong...maklumlah...heheheh...kering tul aku ni ari..kepada pemandu2 jalan rasa silalah bertimbang rasa kepada saya...hahahah...banyakkan bersabar klu berada d belakang saya..heheheh...mudah2han benda ni x berulang lagi..masak aku ooo...~~haahahha..apapun hadapinya dengan tenang lain kali...dan pastu jadikan pengalaman e2 sstu yg menggembirakan sebagai pengajaran yg baik untuk diri sendiri...terima kasih ya Allah permudahkan kesusahan ku tadi...ingat!tengok minyak sblm jalan!...ok?.:)
       




Sunday, 12 June 2011

Masjid bukan untuk yang senja sahaja


Di simpang masuk ke Jalan Masjid, berkumpul sekumpulan pemuda. Tiba-tiba datang seorang pakcik.
"Mari anak-anak, jom kita ke masjid solat berjemaah," seru pakcik tersebut.
"Alamak Pakcik ni, kami ni muda lagilah, dah tua nanti kami tahulah pergi masjid sendiri!" jawab seorang pemuda daripada kumpulan tersebut.
Wajah pakcik itu nampak berdukacita. Apa yang mampu dilakukannya, masalah Iman ummat akhir zaman akan bertindak sebegitu.
Masjid Untuk Orang Tua 'Senja'?
Alasan seorang ayah untuk anaknya yang masih kecil, "Budak-budak tak payah pergi masjidlah, lari-lari buat bising je. Buat orang tua sembahyang tak khusyuk! Dahlah, pergi tengok TV lagi bagus."
Alasan seorang ayah untuk anaknya yang meningkat dewasa, "Emm.. Budak ni dah besar dah. Pandailah dia fikir sendiri, kubur masing-masing. Bila hidayah dah sampai nanti, datanglah dia ke masjid tu!".
Waktu kanak-kanak dikatakan membuat bising di dalam masjid, bila dah besar pandai-pandai fikir sendiri pula alasannya. Segelintir ibu bapa seolah-olah lepas tangan tentang soal ibadat anak mereka terutamanya solat berjemaah.
Maka tidak hairanlah masjid lengang dengan golongan muda dan yang ada kebanyakannya adalah dari golongan berumur.
Salah siapa?
Adat Atau Ibadat?
Kebiasaannya, masjid akan diisi oleh golongan tua yang kebanyakan adalah dari 'Kelab Orang-Orang Pencen'. Kebanyakkan mereka menghabiskan masa pencen mereka dengan beribadat kepada Allah dengan solat berjemaah di masjid.
Alhamdulillah, mereka sekurang-kurangnya mempunyai fikiran tentang ibadat mereka berbanding mereka yang masih belum sedar.
Tetapi, adakah ia sebagai satu ibadat atau satu adat? Apakah apabila tiba usia emas, semua orang Islam baru kena banyakkan ibadat? Adakah waktu muda adalah waktu umtuk bersuka ria dan mencari harta?
Terpulanglah apa pun jawapannya, Allah sahaja yang membalasnya.
Kalau Tak Sempat Tua Bagaimana?
Berbalik pada kisah yang awal tadi (kisah seorang pakcik dengan sekumpulan pemuda), terfikirkah anda tentang kenyataan balas pemuda tadi?
"Alamak Pakcik ni, kami ni muda lagilah, dah tua nanti kami tahulah pergi masjid sendiri!"
Kami muda lagi? Adakah sunnah berjemaah di masjid hanya untuk orang tua sahaja? Bagaimana pula jika seseorang itu tak sempat tua?
Jangan fikir kita di usia muda mustahil terlepas dari kematian! Tidakkah kita melihat rakan-rakan kita yang meninggal dunia dalam usia muda?
Mati kemalangan, mati mengejut (selalunya sakit jantung), dan pembunuhan. Adakah itu bukan satu kematian?
Mati tidak kira tua atau muda, jika sudah sampai ajalnya.. semua orang akan merasai kematian.
Apabila mati, hanya amalan sahaja yang kita bawa  menghadap Allah. Bagaimana jika amalan kita tidak banyak? Adakah kita akan menjawab di hadapan Allah, "Aku mati muda Ya Allah. Tak sempat buat amal Kau dah matikan aku". Adakah begitu?
Bangkitlah Wahai Orang Muda
Di antara golongan yang mendapat perlindungan di padang mahsyar ialah pemuda yang hatinya terikat dengan masjid.
Sewaktu rakan-rakan sebaya kita memenuhkan ruang disko di masa azan Maghrib berkumandang, marilah kita memenuhkan rumah-rumah Allah.
Sesungguhnya Allah menyayangi orang yang beribadat, tetapi Allah LEBIH menyayangi orang MUDA yang beribadat.
Golongan muda adalah tiang kepada masyarakat, jika roboh tiang itu maka akan rosaklah masyarakat. Cuba kita bayangkan jika semua orang-orang berumur di masjid itu telah tiada, siapakah yang akan mengimarahkan rumah Allah?
Jangan sampai cicak yang ada di siling masjid itu yang bertasbih kepada Allah bersendiri tanpa kehadiran makhluk Allah yang istimewa bernama manusia!
Koreksi diri di usia muda, mudah-mudahan mendapat bahagia.

Thursday, 9 June 2011

Perbedaan Pacaran dan Ta'aruf dalam islam. (by : Bi Abdillah)

pacaran : adalah budaya orang orang jahil yang tanpa melalu tertib tetap yang cenderung menghalalkan segala cara.
Contoh. Boleh jalan berdua,boleh berzina,boleh kapanpun bermaksiat,boleh sembunyi sembunyi dari orang tua,boleh berbohong,boleh berangan angan,boleh berandai andai.

Ta'aruf: perkenalan laki laki kepada wanita adalah yang dibolehkan dalam islam,dengan syarat dan tata cara tertentu dengan tertib yang tetap.

Contoh: harus diketahui wali perempuan,tidak boleh berbohong,niat harus benar,tidak boleh jalan berdua,tidak boleh pegangan tangan apalagi berzina,melihat hanya boleh wajah dan telapak tangan.

Jadi pacaran dalam islam jelas tidak ada. Istilah pacaran tidak ada dalam islam.
Kita sama sama mengingatkan untuk kebaikan. Untuk mendapatkan kebaikan dan kemuliaan dunia akherat harus dengan cara yang baik dan mulia juga. 

Maha benar Allah.
~Bi Abdillah~

Kita istiqomahkan diri dalam kebaikan. dan saling mencintai sesama mahluk Allah. jangan memilih dalam mencintai mahluk Allah,binatang sekalipun wajib kita cintai. 

``~Mencintai Mahluk Allah,Berarti Mencintai diri Kita,Mencintai diri berarti menginginkan kebaikan buat diri kita,menginginkan kebaikan buat diri berarti mau taat kepada Allah..


SOLEH UNTUK SOLEHAH

Thursday, 2 June 2011

sound check

suatu ketika~~
     
     Sa dan Sy d ajk g kfc..da org baik hti mo spen Sa sm Sy...iaitu M..lawak tul ba M..heheh..syukran arr M..hhaahahah..besalah org sudah kerja ni murah hati belanja kawan baik nya tu..sedg Sa memegang iphone M dia pn automatik cakap..

Sa;eee~~ M iphone  ko punya hndpn kn?

M;ee bknlah dr china bh tu...

Sa:hahaha.!

smbil besignl dgn Sy,Sa smbg..
Sa:biarkn dia ss sendiri.

Sy:hahaha!

dngn pnh keyknn M pn ckp lgi..blur3 dia..

M;iya btl ba dari china!

Sa n Sy ketw jkla...ksian M...hehehheh...adui...dgr btl2 ba M..hehe...hahahaha..x berhenti Sa ketawa..


rindu betul dengan M~~sekarang sudah dia sambung blajar..kesian aku tengok,balek2 demam...sakit dia d sana..M jaga kesihatan...kami dua slalu ingat sama ko..

inilah sahabat the bes of the world..xkan ada punya yg setanding ngan kamu dua...untung aku dapat kawan mcm kamu..mudah2 han persahabatan ini di redhoi oleh allah dan berkekalan sehingga akhir hayat aku..
xpa klu nanti insyaallah kita da berpisah ngan tempat pengajian masing2 kita ttp kan jumpa..satu kampung ba~~..heheheh...

susah betul cari sahabat yg seperti nasi kosong sewaktu kita jadi ikan masak sos..dia jadi elektrik masa kita jadi kipas..kita bunga dia durinya..suka2 ati buat peribahasa sendiri~~...heheeh...
uhibbuki lil allah...semoga kita berjaya meraih kejayaan dunia akhirat..

SYMYDAH..3 in 1..you kinda like me im kinda like you..