Sunday, 28 April 2013

Kempen menutup aurat

Saya teringat perbualan dengan adik seusrah .

" Akak, nak guna kain telekung ke " , sapanya ketika melihat saya mula pakai tudung labuh setelah selesai wuduk.


Saya senyum :) " Tak perlu, akak solat macam nie je (solat dengan pakaian yang dipakai tanpa memakai telekung).
Ini salah satu cara atau kempen yang akak lakukan kepada para wanita Islam agar menutup aurat dengan sempurna . Mereka yang yakin pakaian yang dia pakai boleh dipakai semasa solat, pasti yakin pakaian itu menutup aurat dengan sempurna " terang saya. Dia pula tersenyum sambil menganggukkan kepala.

Itulah cara saya 'menegur' pakaian para wanita Islam yang memakai pakaian ketat, sendat, singat & melekat. Di saat orang lain 'curi-curi' mencium bau kain telekung di surau-surau .

Di saat orang lain berebut dan menunggu kain telekung yang orang lain guna . Di saat orang lain tercari-cari kain telekung yang boleh dipinjam atau diguna , Kita yang menutup aurat dengan sempurna mampu solat dengan tenang , aman dan tidak tergopoh-gapah .

Percayalah , ramai yang mudah tersentuh hati apabila melihat kita solat dengan pakaian yang kita pakai . Dan mungkin juga terdetik di hati mereka untuk berubah :)

Teruskan kempen menutup aurat melalui pakaian kita yang menutup aurat dengan sempurna . Sebaik-baik pakaian adalah pakaian taqwa (menutup aurat dengan sempurna dari luar, akhlak peribadi terbaik dari dalam hati) .


subhanallah indahnya menutup aurat..
source:here

No comments: