Friday, 25 November 2011

ALEGRHA BERCERITA





Berkepul-kepul himpunan kelabu pemecah ruang angkasa,
putih cerah kelabu malap jiwa seorang hamba,
pohon merimbun di depan mata seolah-olah melambai penuh mesra,

ada tangannya bergerak kiri dan kanan bertasbih memuja sang pencipta,
lembut,
sayu,
namun ada seribu tanda...

rupanya tanpa sedar ada titisan mata langit,
jika diperhati baru terasa kewujudannya,
si gadis jelita berpayung biru berjalan mencari ilmu,
suasana sepi tanpa banyak bicara,


sekelip mata ku lihat ada sang gagak hinggap di tiang,
entah apa yang dilihatnya,
mungkin...,
mencari mangsa?,
ataukah mungkin hanya sedang beristirehat sahaja?

tangan mencapai keyboard berfikir sejenak,
namun apa sebenarnya yang ingin dicurahkan?
rupanya cuma sekadar coretan lara baru berjumpa orang tercinta,
ibu dan ayah serta makanan tradisi bangsa,
aku ketawa melihat telatah bonda,
sewaktu beradu dipasangnya cincin di tanganku,
kononnya tanda kami perempuan seempat kepala sekandung,
dalam lena dan sedar aku dengar dia ketawa,
huh,difikirnya aku tidak berkata dan terlalu lena,
sudah ku katakan aku tidak mahu memasangnya,
bukan kerana derhaka tapi tidak ikut selera,
bentuknya bujur langsung ku tolak..


tika disarung kan di jari tangan kiriku,
dengan nada separuh lena aku berkata...,
"hmm..dibagi pasang lagi...aku tau ba mak.."
tanpa ku buka mata ku buka kembali cincin itu dari jari manisku,
ibunda tercinta berdekah-dekah ketawanya dengan ukhti akbar jiddan jiddanku...,
malu rasanya jika terlalu banyak cincin yang ku pakai,
seolah-olah mami jarum diriku ini...
cukuplah satu,hadiah dari beliau yang dipertuan keluarga ibundaku,
berbentuk bunga kuntumnya putih isinya hijau,
sesuai dengan pilihanku..

diberinya aku sebelum menimba ilmu coklat cadbory semasa dalam penerbangannya,
tidak disentuhnya mengingatkan adanya aku disini,
katanya ingin diberi padaku,
walhal aku?anaknya bagaimana?
bukanlah sebaikmana..
hatta sekecil itu pun di simpankan untukku,
aku bukannya jenis yang meminati makanan kegemaran ramai wanita ini,
namun hatiku terharu,haruku dalam hati ku pendamkan saja,
walhal tak ku terkata bagaimana rasanya..
rindu dengan kampung halaman,
adik-adikku serta anak-anakku,
maka jangan lah tersalah anggap,
bukan anak-anakku tapi anak-anak buahku..
ruang ini sekali lagi sepi,
para pemuda menghadap tuhan.......





Sunday, 20 November 2011

ESL,MUTAWIF ba..

esl kumpulan aku ...budak2 punya esl web ni..tapi bagus jugak tuk perbetulkan grammar..rasanya macam x jugak banyak keburukan dia..ok jakla..masalahnya maybe terlalu kebudak2kan..hmm..first2 cuma dapat dua point..pastu x tau apa kejadiannya alhamdulillah dapat 5 point..sbb shock n last minute punya kejalh ni...aku pn heran..klu masa shock2 ni senang plak kluar idea..antam sajalah labu..
pak cik2 smua senyum2 ba..pinjam arr muka kamu2..hehe..yg hensem baju ungu tu my  hensem father..eheheeh..

alhamdulillah aku ikut program mutawif..padahal assignment banyak ni..keja kmpln jgn cakap..berdozen2..kekeke..pandai2 lah bahagi masa..pengisian boleh tahan... makanan plak 6 kali sehari..huh...bukan main...sepusen pun duit aku x kluar..jimat makan 6 hari..eheheh..kenyang dibuatnya..

antara berapa hari yg istimewa ini saya mendapati istilah baru iaitu kerbau pendek.,..hahaaha...lawak ustz tu bagi ceramah...sebagi seorg muslim kebanyakn kita terlalu memndg rendah kepada non muslim..kita seharusnya mendekati mereka dengan cara yang baik dan pandai menjaga hati mereka..terlalu meletakkan sempadan menyebabakan masyarat bukan islam merasakan org islam itu kurang berakhlak atau sombong..sememangnya agamamu agamamu agamaku agamaku..heran dunia zaman ini jika seseorang yang bukan islam masuk ke agama islam tentu akan d boikot oleh kluarga..tetapi klu masuk agama lain..its on your hand son..bole jak...kenapa?why?limaza?heran bin ajaib wal taajub..

selain itu blajar jugak pasal kaunseling tadi..tapi taula aku...kepala tu kompomla tunduk 90 darjah sikit..ubatnya cap kapak..sentiasa membuka mata..eheheh..minggu depn ujian bahasa arab..huh...risau,risau,risau...sirah lagi risau aku..entahla camana ni..maybe aku x balek sabah ni..cuti dua minggu jak sem ni..2 minggu kurss bahs....ha~~tu diaaaqqqqkk...~_~...ni satu kes tadi lagi x pasal2 aku jadi announcer airport..bahsa arab tadi..huh...leh belakon2 sikit...ding ding ding..bunyi dia pn aku buat masa mula2 mengungumkan jemaah masuk gate depart..dikasi kenak ketwkan..huh..xkisahla...mana2 jakla...klu dalm b,1 bolehlah ni dlm bahasa arab..hehe..bekerut jugak ba aku..

mesti practice ni ckp arab hari2..sama b.i...klu bahsa melayu lupakan..ehhe..bahasa bugisla ok..doa untuk hari ini

ya allah jadikan lah aku hambamu yang lebih baik esok..insyaallah..amin..



Saturday, 12 November 2011

selamat berprogram

sobahun nur malaysia..bangun pagi2 jgn marah2...senyum k..kerana setiap hari adalah hari yang terbaik untukmu...~_~..rasanya smua assignment lum siap g ni..klu bole ni ari mo g tgk debat asean tu..hmm..tp tgk dulu camana...hmm..

ohh..selamat hari raya aidiladha..raya ni barusan x balek..huh...x lah jugak sedey betul..sedey ckit jak..heheh..almaklumlah beraya d perantauan..dapat jugak beraya d kampung org asli..kebetulan ada program untk budak2 sabah yg x balek beraya...e2 dia..sayangnya x dapat makan buras lah kali ni..tapi besnya pegi sana...rasa gotong royong kerja kenduri raya ni...hmm..kami ni plak budk thun satu klu xda kerja pegilah men tangkap2 gambar..macm kanak2 riang...abis jalan2 balek..haus..minum...poraahh...heheh..

kebetulan lepas selang sehari ada program lagi..sambutan aidiladha untuk U..wah..aku apa lagi..ikut jakla...hah potong jgn x potong..6 ekor korban..ni smua senyum ni bukan nya senang hati ni...stress jugak sbb pisau x tajam..ssh mo potong e2 daging ssh..tgk tu penuh tekun dan amanah lagi smua...hahahah...sabarlah labu..mo brapa hari ni makan daging datang pening kepala...huh..katakan STOP buat daging..tgk daging pn bole buat demam sdh ni..hehehhe..

e2 dia...ni masa sarapan masa kami program d kampg tekir,labu...hah..jgn main2...chef spanyol ni yg masakkan kami...ni smua yg amikkan makann ni bukan calang2 org...huhuhu...hah tambah2 jgn x tambah e2 lauk...ckp pasal makann ni sarapan belum lagi ni..kelmarin kami seempat kepala x makan..bergegar smua lutut..sib baik ada senior bawak makan..hehehhe...alhamdulillah...

nilah kerja cik2 jah smua...men tangkap gambar semasa tiada kerja..e2 air oren pn jadi bekalan sepanjang zaman...hah c ct noroyan men peace2 plak dia sana...aku xda cni..sbb aku yg tangkap gmbr ni..heheh..ni mmg mo kena saman ni 5 budak..men tangkp gambr tengah jalan..walaupn cuma kejap jak tapi alhamdulillah dapat jugak jumpa kawan baik masa program...memeng2~~..selamat berprogram..

akhir kata dariku..ALLAH TELAH MEMBERIKAN KENIKMATAN PADAMU LEBIH DARI CUKUP.BERHENTI MENGELUH!.SEMAKIN ENGAKU SYUKURI SEMAKIN BERTAMBAH NIKMAT ITU..

kebahagiaan ada di tanganmu jika kau orang yang bersyukur..genggam lah ia jangan dilepas~~(^_*)