Friday, 9 December 2011

its reality

Bberapa hari ni suara rock sikit..almaklumlah usim musim salji..sejjukkkkk...suara mcm angry bird sdh..sib baik leh beckp ckit..ari tu angin jak keluar..skit tekak..kelmarin present titas..jadi kayu jak di depan..kwan yg tolong cakapkan..alahmdulillah hari ni ok sikit..leh kluar sora jgk..tadi dapat lah jugak present b.i yang tertunggak kelmarin..Sir Raja ckp g klinik..jaga kesihatan..ok sir..masalahnya banyak kejalah..assignment lum sepenuhnya siap lagi..bertambah adala..batuk n selsema sdh mo dkt 2 minggu da ni..sabar..kan pengahapus dosa tu..~_~..mo g klinik tp mcm malas plak kluar..tmptnya pn x tau...hmmm..minum air suam banyak2!

hmm..kasiwa sia punya markah b.i..hmm...tidak brapa ok ba...hmm..12/20..sir ckp point ok cuma...krjsm kumpln x brpa...apa lagi tu..ha..e2lah...hehe..sedeylah jgk..tp xpala...cool jak..ingat boleh kah skor tinggi2 ckit...15 pn jadila...sdh usaha...yg penting sdh buat terbaik..kira okla tu..~_~

yaya dan fiqa g kelas sirah..yg aku ni xda kelas g..so amik lah masa menulis2 plak...buka laman muka buku x leh plak...almaklumlah d blok usin..sakitnya tekak..ohok ohok ohok...melalut jakla..rasanya x leh g balek sabah ni..lagipn cuti bulan 2 ni 2 minggu jak..2 minggu lagi krss bahasa...fulamak...sampai bulan 7 kali insayaallah baru aku balik.,..lamanya...na..tiket sudah smestinyala mahal..kawan ada dpt yg 93 ringgit g sandakan...bertuah lah ko..x jgkla rindu rumah..huhuhu..

untuk dua hari ni kena buat ict plak..huh..isnin present lagi..tapi aku org ke dua last..santai dulu..hehhe..assignmentnya lum siap..power point jak sdh...telebih plak tu..xtaulah apa yg me ditulis dlm assigment tu..huh..ssh jugak mo pikir ni...

it's not reality its actuality,that's all..hehehe


Friday, 2 December 2011

Aku Jatuh..

hari ini mungkin ada kesedihan di hatimu,
kerana ada sesuatu yang tidak dapat kau gapai,
namun jangan kau gusah kerana ada sinar dan cinta allah yang sentiasa menemanimu..

jatuh semangatmu,kecewa dengan berita hari ini,
tapi jangan kau lupa bahawa allah itu pengatur kehidupanmu yang sebaiknya,
seperti mana lagu ini semua makhluk berharap padaMu,
suluhan penyinar cintaMu ya Allah,
tidak ada apa-apanya kesedihanmu itu berbanding kesusahan saudara mu yang lebih hebat,
dengan dugaan perjuangan hidupnya seharian,
harus kau tahu Allah sentiasa menjagamu...

langkahmu kaku,beku,seolah-olah dalam 'KOMA',
harus kau sedar sebenarnya sentiasa ada pendamping yang terbaik untukmu,
penawar segala kesakitan dalm diri,
jika kau tinggalkan dia,maka kau ibarat debu yang berterbangan di udara,
tanpa arah hanya menjadi perempat di mana sahaja..
Al-quran....

cintamu pada tuhanmu jangan kau pernah lupakan,
perhatikan dan renung mereka yang sangat beringat akan mati,
merasakan seolah-olah sehembus nafasnya sia-sia tanpa alunan zikir,
inilah dia manusia pimpinan suluhan iman dan akidah yang berkualiti,
ya Allah...ya Rahman ya Rahim...tenangkan hati ini..






bukanlah semua yang engkau harapkan adalah terbaik untukmu,
namun jika itu harapan terlalu tinggi teruskan tadah tanganmu,
memohon pada yang maha Kuasa,
tetapi harus kau sedar bahawa di tangan-Nya ketentuan apa yang kau hajati,
mungkin kau akan menangis kerana kehilanganmu itu,
tapi bersabar dan yakin,
Allah tahu yang terbaik dalam rentetan kehidupan seorang hambaNya,

hari ini menjadi suatu pengajaran buat diriku dan dirimu,
jangan bersedih,bangun!bangun!!bangun!!!
teguhkan dirimu dengan Cinta Allah..
berserah dan redho dengan segala cubaan duniawi ini..
bertahan sehingga akhir Nafasmu...


Alhamdulillah......



Friday, 25 November 2011

ALEGRHA BERCERITA





Berkepul-kepul himpunan kelabu pemecah ruang angkasa,
putih cerah kelabu malap jiwa seorang hamba,
pohon merimbun di depan mata seolah-olah melambai penuh mesra,

ada tangannya bergerak kiri dan kanan bertasbih memuja sang pencipta,
lembut,
sayu,
namun ada seribu tanda...

rupanya tanpa sedar ada titisan mata langit,
jika diperhati baru terasa kewujudannya,
si gadis jelita berpayung biru berjalan mencari ilmu,
suasana sepi tanpa banyak bicara,


sekelip mata ku lihat ada sang gagak hinggap di tiang,
entah apa yang dilihatnya,
mungkin...,
mencari mangsa?,
ataukah mungkin hanya sedang beristirehat sahaja?

tangan mencapai keyboard berfikir sejenak,
namun apa sebenarnya yang ingin dicurahkan?
rupanya cuma sekadar coretan lara baru berjumpa orang tercinta,
ibu dan ayah serta makanan tradisi bangsa,
aku ketawa melihat telatah bonda,
sewaktu beradu dipasangnya cincin di tanganku,
kononnya tanda kami perempuan seempat kepala sekandung,
dalam lena dan sedar aku dengar dia ketawa,
huh,difikirnya aku tidak berkata dan terlalu lena,
sudah ku katakan aku tidak mahu memasangnya,
bukan kerana derhaka tapi tidak ikut selera,
bentuknya bujur langsung ku tolak..


tika disarung kan di jari tangan kiriku,
dengan nada separuh lena aku berkata...,
"hmm..dibagi pasang lagi...aku tau ba mak.."
tanpa ku buka mata ku buka kembali cincin itu dari jari manisku,
ibunda tercinta berdekah-dekah ketawanya dengan ukhti akbar jiddan jiddanku...,
malu rasanya jika terlalu banyak cincin yang ku pakai,
seolah-olah mami jarum diriku ini...
cukuplah satu,hadiah dari beliau yang dipertuan keluarga ibundaku,
berbentuk bunga kuntumnya putih isinya hijau,
sesuai dengan pilihanku..

diberinya aku sebelum menimba ilmu coklat cadbory semasa dalam penerbangannya,
tidak disentuhnya mengingatkan adanya aku disini,
katanya ingin diberi padaku,
walhal aku?anaknya bagaimana?
bukanlah sebaikmana..
hatta sekecil itu pun di simpankan untukku,
aku bukannya jenis yang meminati makanan kegemaran ramai wanita ini,
namun hatiku terharu,haruku dalam hati ku pendamkan saja,
walhal tak ku terkata bagaimana rasanya..
rindu dengan kampung halaman,
adik-adikku serta anak-anakku,
maka jangan lah tersalah anggap,
bukan anak-anakku tapi anak-anak buahku..
ruang ini sekali lagi sepi,
para pemuda menghadap tuhan.......





Sunday, 20 November 2011

ESL,MUTAWIF ba..

esl kumpulan aku ...budak2 punya esl web ni..tapi bagus jugak tuk perbetulkan grammar..rasanya macam x jugak banyak keburukan dia..ok jakla..masalahnya maybe terlalu kebudak2kan..hmm..first2 cuma dapat dua point..pastu x tau apa kejadiannya alhamdulillah dapat 5 point..sbb shock n last minute punya kejalh ni...aku pn heran..klu masa shock2 ni senang plak kluar idea..antam sajalah labu..
pak cik2 smua senyum2 ba..pinjam arr muka kamu2..hehe..yg hensem baju ungu tu my  hensem father..eheheeh..

alhamdulillah aku ikut program mutawif..padahal assignment banyak ni..keja kmpln jgn cakap..berdozen2..kekeke..pandai2 lah bahagi masa..pengisian boleh tahan... makanan plak 6 kali sehari..huh...bukan main...sepusen pun duit aku x kluar..jimat makan 6 hari..eheheh..kenyang dibuatnya..

antara berapa hari yg istimewa ini saya mendapati istilah baru iaitu kerbau pendek.,..hahaaha...lawak ustz tu bagi ceramah...sebagi seorg muslim kebanyakn kita terlalu memndg rendah kepada non muslim..kita seharusnya mendekati mereka dengan cara yang baik dan pandai menjaga hati mereka..terlalu meletakkan sempadan menyebabakan masyarat bukan islam merasakan org islam itu kurang berakhlak atau sombong..sememangnya agamamu agamamu agamaku agamaku..heran dunia zaman ini jika seseorang yang bukan islam masuk ke agama islam tentu akan d boikot oleh kluarga..tetapi klu masuk agama lain..its on your hand son..bole jak...kenapa?why?limaza?heran bin ajaib wal taajub..

selain itu blajar jugak pasal kaunseling tadi..tapi taula aku...kepala tu kompomla tunduk 90 darjah sikit..ubatnya cap kapak..sentiasa membuka mata..eheheh..minggu depn ujian bahasa arab..huh...risau,risau,risau...sirah lagi risau aku..entahla camana ni..maybe aku x balek sabah ni..cuti dua minggu jak sem ni..2 minggu kurss bahs....ha~~tu diaaaqqqqkk...~_~...ni satu kes tadi lagi x pasal2 aku jadi announcer airport..bahsa arab tadi..huh...leh belakon2 sikit...ding ding ding..bunyi dia pn aku buat masa mula2 mengungumkan jemaah masuk gate depart..dikasi kenak ketwkan..huh..xkisahla...mana2 jakla...klu dalm b,1 bolehlah ni dlm bahasa arab..hehe..bekerut jugak ba aku..

mesti practice ni ckp arab hari2..sama b.i...klu bahsa melayu lupakan..ehhe..bahasa bugisla ok..doa untuk hari ini

ya allah jadikan lah aku hambamu yang lebih baik esok..insyaallah..amin..



Saturday, 12 November 2011

selamat berprogram

sobahun nur malaysia..bangun pagi2 jgn marah2...senyum k..kerana setiap hari adalah hari yang terbaik untukmu...~_~..rasanya smua assignment lum siap g ni..klu bole ni ari mo g tgk debat asean tu..hmm..tp tgk dulu camana...hmm..

ohh..selamat hari raya aidiladha..raya ni barusan x balek..huh...x lah jugak sedey betul..sedey ckit jak..heheh..almaklumlah beraya d perantauan..dapat jugak beraya d kampung org asli..kebetulan ada program untk budak2 sabah yg x balek beraya...e2 dia..sayangnya x dapat makan buras lah kali ni..tapi besnya pegi sana...rasa gotong royong kerja kenduri raya ni...hmm..kami ni plak budk thun satu klu xda kerja pegilah men tangkap2 gambar..macm kanak2 riang...abis jalan2 balek..haus..minum...poraahh...heheh..

kebetulan lepas selang sehari ada program lagi..sambutan aidiladha untuk U..wah..aku apa lagi..ikut jakla...hah potong jgn x potong..6 ekor korban..ni smua senyum ni bukan nya senang hati ni...stress jugak sbb pisau x tajam..ssh mo potong e2 daging ssh..tgk tu penuh tekun dan amanah lagi smua...hahahah...sabarlah labu..mo brapa hari ni makan daging datang pening kepala...huh..katakan STOP buat daging..tgk daging pn bole buat demam sdh ni..hehehhe..

e2 dia...ni masa sarapan masa kami program d kampg tekir,labu...hah..jgn main2...chef spanyol ni yg masakkan kami...ni smua yg amikkan makann ni bukan calang2 org...huhuhu...hah tambah2 jgn x tambah e2 lauk...ckp pasal makann ni sarapan belum lagi ni..kelmarin kami seempat kepala x makan..bergegar smua lutut..sib baik ada senior bawak makan..hehehhe...alhamdulillah...

nilah kerja cik2 jah smua...men tangkap gambar semasa tiada kerja..e2 air oren pn jadi bekalan sepanjang zaman...hah c ct noroyan men peace2 plak dia sana...aku xda cni..sbb aku yg tangkap gmbr ni..heheh..ni mmg mo kena saman ni 5 budak..men tangkp gambr tengah jalan..walaupn cuma kejap jak tapi alhamdulillah dapat jugak jumpa kawan baik masa program...memeng2~~..selamat berprogram..

akhir kata dariku..ALLAH TELAH MEMBERIKAN KENIKMATAN PADAMU LEBIH DARI CUKUP.BERHENTI MENGELUH!.SEMAKIN ENGAKU SYUKURI SEMAKIN BERTAMBAH NIKMAT ITU..

kebahagiaan ada di tanganmu jika kau orang yang bersyukur..genggam lah ia jangan dilepas~~(^_*)


Monday, 17 October 2011

Islamic Borneo Jamboree(MARSIS)

assalamualaikum dan salam 1 malaysia.
        
       alhamdulillah semalam baru balik dari program MARSIS iaitu Islamic Borneo Jamboree..punya syiokkkk~~~..heheh...banyak pengalaman baru...terasa ukwah tu senang jak terjalin..x macam program2 len yg sebelum2 ni aku ikut..klu yang len2 2 ada g segan2.tp ini x brapa...bagus2..muka smua org pn bagus2 jak..ada improvement..jumpa budak2 sabah smua..eh bukan..kebanyakannya...punya besss...rasa macam d sabah plak sdh..heheeh...sangat membantu program gtu..perjalanan ke pahang masa mula2 pegi dihantar..pastu balek sendiri...tapi dalam grouplah jugak..walaupn x brapa tahulah jalan nek lrt ni...1 jakla...brani kerana benar..hahah...xpa..pengalaman jadikan pembelajaran..
       yg peliknya aku tunggu dorg,dorg tunggu orang lain..padahal orang len yg ditunggu tu sama2 sdh smua..ish3..pening lalat aku..xpala..last2 jam 10 baru sampai KK1..alhamdulillah sampailah jugak..punya penat...sampai jak trs solat pastu ZZZZzzz..pagi ni bangun jak pegi dobilah...

Thursday, 13 October 2011

Apa2 jakla..

             boleh tahan budak ni..kecik2 sdh pandai plak dia jadi imam..enilah yg terbaaeekk~~..walaupn bukan realiti sepenuhnya tapi dia ada usaha...kepada kaum muslimin contohi budak ni..mengapa yg sekecik dia mampu?sedangkan anda?ni barulah betul2 imam muda..sekilas kita lihat memang rasa lawak/comel lah jugak..hahahah ..tapi jika kita buka mata hati kita dapat lihat bahawa kurgnya imam2 muda skrg ini...klu ada pn tok janggut yg sdh tua jak la ada...yg muda2 smua besa di rumah..

             tak perlu jadi seorang ulamak untuk menyampaikan sesuatu ilmu itu..kebanyakn dr kita beranggapan klu hanya ustz dan ustzh jakla boleh..xsemestinya...ada yg cakap aku ni bukan baik sngt pn..klu smua lah manusia d bumi ni ckp gtu..apa jadi ngan dunia ni?hancur dengan keruntuhan akhlak manusia kini..lebih2 lagi golongan yg muda atau lebih utama lagi remaja..sungguh menyedihkan...alamatnya jadi makin parahla nampaknya~~

              knnnya dunia skrg semakin bertamadun..bertamadun dgn apa?dari segi aspek?


http://www.facebook.com/photo.php?fbid=209192229113813&set=a.197067433659626.52572.100000691137038&type=1&theater

(norman liverpool)Allahua Akbar...sayu melihat suasana ini, sebelum ini kita dikejutkan dengan arahan Sultan Kelantan untuk menukarkan 'Daulat Tuanku' kepada Allahu akbar...Lihatlah pula rakyatnya....jgn kita lihat dari sudut politik tetapi lihatlah dari segi agamanya. Maha Suci Allah apabila berkat itu ada dan didikan itu lama diberikan, inilah yang dapat kita lihat. Penyokong bola sepak Kelantan bersolat dahulu sebelum perlawanan...tidak pernah berlaku di mana-mana stadium sebelum ini...mengapa tidak dilaporkan di akhbar?
 — 

Wednesday, 5 October 2011

AKU NAK KONTEK ALLAH?BOLEH?


MUST READ STORY ! AMBIL PENGAJARAN DARINYA...

Kenapa Umat Islam Sembah Ka'abah?

Satu hari di majlis hi-tea Inter Faith Gathering di sebuah restoran mamak……

Missionary : Mengapa orang Islam, dia sembah kotak hitam ?

Pendakwah : Salah tu bro. Umat Islam sembah ALLAH bukan kotak hitam.

Missionary : Bukankah orang Islam sembah menghadap ke Kaabah, satu kotak berwarna hitam ? Apakah ALLAH itu dalam Kaabah ?

Belum sempat pendakwah menjawab …. Handphone N95 missionary berbunyi ….. Missonary menjawab panggilan telefonnya …. Pendakwah sabar menanti ….. Setelah Missionary selesai menjawab panggilan di N95-nya, dia merenung kepada Pendakwah …. Pendakwah tersenyum ….

Missionary : Mengapa tersenyum ? Bila awak hendak jawab soalan saya ?

Pendakwah : Erm … perlukah saya menjawab soalan awak ?

Missionary : Awak tak ada jawapan ?

Pendakwah : Bukan itu maksud saya. Tadi saya cuba gunakan teori yang awak gunakan untuk membuat soalan yang awak ajukan kepada saya. Saya dapati awak kurang siuman.

Missionary : Mengapa awak caka begitu ?

Pendakwah : Tadi saya lihat awak bercakap seorang diri, ketawa dan tersenyum seorang diri. Dan awak mencium handphone tu sambil cakap “I love you mom” …

Missionary : Saya bukan cakap seorang diri. Saya bercakap dengan emak saya. Dia yang telefon saya tadi.

Pendakwah : Mana ada emak awak. Saya tak nampak pun emak awak.

Wednesday, 14 September 2011

MENYERLAH JAUH DARI BIASA!


segala pasti kan terbukti nanti...apa2 pn yg kita ingin kecapi dlm hidup ni..buat yg terbaaaeeekk~~~

Monday, 8 August 2011

PROF ATHEIS DEBAT DGN PLJR MUSLIM


Seorang atheist yang juga professor falsafah bercerita dalam kuliahnya mengenai masalah yang dihadapi oleh sains berkenaan dengan Tuhan. Dia meminta seorang pelajarnya bangun dan beliau bertanya…
Prof: Kamu percayakan Tuhan?
Pelajar: Sudah semestinya professor.
Prof: Adakah Tuhan itu baik?
Pelajar: Ya
Prof: Adakah Tuhan itu amat berkuasa?
Pelajar: Ya
Prof: Saudara saya meninggal kerana kanser walaupun dia berdoa kepada Tuhan agar dia boleh sembuh. Kebanyakan kita akan cuba membantu mereka yang sedang sakit tetapi Tuhan tidak. Jadi macamana Tuhan itu baik? Hmmm?
(Pelajar berdiam diri)
Prof: Kamu tidak boleh menjawabnya ya? Mari kita teruskan lagi anak muda. Adakah Tuhan baik?
Pelajar: Ya.
Prof: Adakah syaitan baik?
Pelajar: Tidak.
Prof: Siapa yang mencipta syaitan?
Pelajar: Tuhan.
Prof: Tepat sekali, beritahu saya anak muda, wujudkah kejahatan didunia ini?
Pelajar: Ya.
Prof: Kejahatan ada dimana2 bukan? Dan Tuhan mencipta semuanya, betul?
Pelajar: Ya.
Prof: Jadi siapa yang mencipta kejahatan?
(Pelajar tidak menjawab)
Prof: Bukankah terdapat penyakit? Keruntuhan moral? Kebencian? Keburukan? Semua perkara yang dasyat ini wujud didunia ini bukan?
Pelajar: Ya professor.
Prof: Siapa yang menciptanya?
(Pelajar tiada jawapan untuknya)
Prof: Science menyatakan yang kamu ada 5 deria untuk mengenalpasti dan melihat dunia disekeliling kamu, baeritahu saya anak muda, pernahkah kamu melihat Tuhan?
Pelajar: Tidak pernah professor.
Prof: Sila beritahu jika kamu pernah mendengar akan Tuhan itu?
Pelajar: Tidak pernah professor.
Prof: Pernahkah kamu perasankan akan Tuhan itu? rasaiNya, menghiduNya? Adakah pada kamu itu apa2 deria yang boleh membuat kamu kenal akan Tuhan itu?
Pelajar: Tiada professor, saya tidak pernah mengalaminya.
Prof: Dan kamu masih percayakan Tuhan itu?
Pelajar: Ya professor.
Prof: Berdasarkan kepada pemerhatian, pada kajian, pada suatu yang boleh didemonstrasikan, sains menyatakan yang Tuhan itu tidak wujud. Apa pendapat kamu mengenainya?
Pelajar: Saya tidak boleh berkata apa2 professor, saya hanya ada kepercayaan dan keimanan kepada Tuhan itu sendiri.
Prof: Ya.. percaya.. iman, itulah dia masalah yang dihadapi oleh sains.
(Pelajar termenung dan berfikir lantas bersuara..)
Pelajar: Professor, wujudkan apa yang dipanggil panas?
Prof: Ya.
Pelajar: Dan juga apa yang dipanggil sejuk?
Prof: Ya.
Pelajar: Tidak professor, tidak ada sebenarnya apa yang di panggil sejuk itu.
(Semua didalam dewan kuliah terdiam
Pelajar: Professor, kita boleh ada banyak haba kepanasan, panas yang teramat sangat, yang sedikit atau pun tiada kepanasan. Sebenarnya kita tiada apa yang dipanggil sejuk. Kita boleh mencapai 458 darjah dibawah takat beku tetapi kita tidak boleh pergi rendah daripada itu. Sebenarnya tiada apa yang dipanggil sejuk. Kepanasan itu adalah tenaga, sejuk bukanlah lawan kepada panas, hanya ketiadaan panas itu sendiri.
(Dewan kuliah menjadi sunyi sepi)
Pelajar: Bagaimana pula dengan kegelapan? Adakah wujud apa yang dipanggil gelap itu?
Prof: Apalah malam jika tiada kegelapan?
Pelajar: Sekali lagi professor silap. Kegelapan hanyalah ketiadaan sesuatu. Kita boleh ada cahaya yang malap, cahaya normal, cahaya terang, cahaya berkilau… tetapi jika kita tiada cahaya, itu yang dipanggil kegelapan. Realitinya "gelap" itu tidak wujud. Kita tidak boleh membuatkan gelap itu menjadi semakin bertambah gelap bukan?
Prof: Jadi apa sebenar yang kamu ingin sampaikan disini?
Pelajar: Apa yang saya ingin nyatakan adalah, falsafah professor itu salah.
Prof: Salah? Bolehkah kamu jelaskannya?
Pelajar: Profesor membuat perhitungan menggunakan konsep yang berlawan, antara hidup dan mati, Tuhan yang baik dan tidak. Professor melihat konsep ketuhanan itu pada suatu yang nyata, sesuatu yang boleh kita ukur. Professor, sains masih tidak boleh menjelaskan dari mana datangya "ruh atau nyawa" dan apakah "minda" atau "fikiran" itu sendiri. Sains menggunakan elektrik dan magnetism tetapi ianya suatu yang tidak kelihatan dan nyata, malah kita masih tidak memahaminya secara keseluruhan. Untuk melihat mati itu sebagai lawan kepada kepada hidup adalah sesuatu yang tidak tepat kerana sebenarnya mati tidak wujud sebagai suatu bentuk yang nyata. Mati itu bukan lawan kepada hidup, mati hanyalah ketiadaan apa yang memberi kehidupan itu sendiri iaitu nyawa.
Sekarang beritahu saya professor, adakah kamu mengajar bahawa manusia asalnya dari monyet?
Prof: Jika kamu rujuk kepada proses evolusi semulajadi, ya.
Pelajar: Pernahkah professor melihat evolusi itu sendiri?
(Professor menggeleng kepala dan tersenyum kerana mula merasakan perbincangan ini semakin hebat)
Pelajar: Disebabkan tiada siapa pernah melihat proses evolusi itu sendiri sedang berjalan dan tidak boleh membuktikan yang ianya adalah suatu proses yang berlaku secara berterusan, adakah professor mengajar pendapat professor sahaja? Adakah professor saintis atau penceramah?
(Dewan kuliah menjadi gempar)
Pelajar: Ada tak sesiapa didalam dewan ini pernah melihat otak professor?
(Pelajar lain tertawa)
Pelajar: Ada tak sesiapa yang perasan akan otak professor itu? Rasainya, menghidunya? Saya pasti tiada siapa yang pernah berbuat demikian… jadi berdasarkan kepada pemerhatian, pada kajian, pada suatu yang boleh didemonstrasikan, sains menyatakan yang otak professor tidak wujud. Maaf saya katakan, bagaimana kami semua boleh percayakan kuliah2 professor selama ini?
(Seluruh dewan menjadi senyap.. Professor merenung lama kepada pelajar tersebut)
Prof: Saya rasa kamu semua hanya perlu percayakan kepadanya.
Pelajar: Itulah dia professor, hubungan antara manusia dan Tuhan adalah kepercayaan dan keimanannya dan itulah yang membuatkan kita dan seluruh alam ini hidup dan berfungsi sepertinya..


(from facebook)

Monday, 18 July 2011

NASIHAT ANJING DAN LEMBU

•´✿◕ LAWAK BINATANG BERSAHABAT ~♥✿.¸¸

LEMBU: Hai anjing, apa kabo? Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.
......
LEMBU : Eh? kenapa?

ANJING: Aku lalu tepi 2 orang manusia lelaki dan perempuan yang sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "Hoi anjing! pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu..

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun disamak.

ANJING: Wah.. ayat ko memang power la...manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"

jom sama2 fikirkan sejenak dn selamat beramal..(dtujukan khas pada saudaraku seISLAM)

~Hadits Rasulullah SAW~
~* Lebih Baik Ditusuk Jarum Besi Dari Pada Menyentuh Wanita *~

" Dari Ma`qil bin Yasar dari Nabi saw., beliau bersabda: Sesungguhnya ditusuknya kepala salah seorang diantara kamu dengan jarum besi itu lebih baik daripada ia menyentuh wanita yang tidak halal baginya."

(HR. Thabrani dan Baihaqi)

Tuesday, 14 June 2011

Kering aku~~



        Bannar2 ba~~~sikitnya lagi tu...ngam2 dalam perjalan balek dari rumah mak cik kereta bunyi...tit tit tit...heran aku.bunyi apa plak ni..skali punya tengok minyak EMPTY!..hah!punya ku begegar..jalan ke bandar masih jauh lagi..limpas high way  lagi tu...mulutku kumat kamit jak sebut..ya allah sampaikanlah sampaikanla...sekurg2nya sampai stesen minyak..dekat jugak ngan pasar tu...huh!betul2 aku takut..skali mati tu kereta menolak lah aku tengah2 jalan..x ka malu tu?hehhehe,,,inilah dia pengalaman c pemandu baru pertama kali isi minyak selepas setahun..selalunya aku mmg check sblm jalan..tapi x tau napa aku ari ni..x ternampak plak...skali aku tgk empty mau loss control tu kereta tu ckit bab terkejutku 2...slama ni slalu bapa yg selalu isi..hemmm~~~~

        Malu teramat2..hmm~~~tapi alhamdulillah nasib baik sampai jgk d stesen minyak..sampai plak stesen minyak dengan penuh semangat dan harapan lah ni konon..tiba2 2 penjaga  minyak ketuk2 belkg kereta...suruh buka tu tangki minyak...ALAMAK!aku x tau mana mo tekan supaya terbuka...kelam kabut bin petir dan ribut aku jadinya...last2 dgn muka tembok aku tgk sisi kereta bagi signal ma dia.."aku x tau"...e2 org punya ketawa..pastu aku buka pintu..dia pn ckp.."biar bannar?"...hahahah...dgn perasaan mengcover aku pn cakapla  "pemandu baru...sory3"...hahhahhaha..
            
          Dengan penuh gigih dan usahanya aku keluar dari kereta p tempat kaunter pembayaran tu.."kak dua puluh yah?"..hmm...malu~~~malu semalu2nya~~~~~....masih takut2 jugak aku bawak kereta pastu...pastu cam jadi x betul sikit..ketawa2 sendiri...ha~~kan~~..sapailah simpang mo masuk kampung 2...punya lama aku berhenti..makanya boleh ba tu aku lalu..tapi xtau napa aku rasa smua kereta lalu situ laju2 smuanya..betul2 aku rasa beku ctu..punya banyak kereta menunggu aku masuk d belakg..hahahahha...aku ketawa jakla..kesian drg..sabarlah...ada 1 lori tu sampai geram tul dia...terus jak dia memotg aku..hahah...sabar yah...kekekeke..ko x tau betapa takutnya aku..

         hmm..alhamdulillah sampai jugak aku drumah ni..terus aku cerita ma adekku c pika..pika ko tau tadi..bla~~~bla~~bla~~..c pika ketawa jak..huh!bannar2~~..ni lah petama kali aku bawak gni..slalu mmg banyak minyak tu..nasib baik jugak aku ada duit...slalunya d dompetku tu..klu org buka dompetku 2 kupu2 atau lalat jak kluar..memang kosong...maklumlah...heheheh...kering tul aku ni ari..kepada pemandu2 jalan rasa silalah bertimbang rasa kepada saya...hahahah...banyakkan bersabar klu berada d belakang saya..heheheh...mudah2han benda ni x berulang lagi..masak aku ooo...~~haahahha..apapun hadapinya dengan tenang lain kali...dan pastu jadikan pengalaman e2 sstu yg menggembirakan sebagai pengajaran yg baik untuk diri sendiri...terima kasih ya Allah permudahkan kesusahan ku tadi...ingat!tengok minyak sblm jalan!...ok?.:)
       




Sunday, 12 June 2011

Masjid bukan untuk yang senja sahaja


Di simpang masuk ke Jalan Masjid, berkumpul sekumpulan pemuda. Tiba-tiba datang seorang pakcik.
"Mari anak-anak, jom kita ke masjid solat berjemaah," seru pakcik tersebut.
"Alamak Pakcik ni, kami ni muda lagilah, dah tua nanti kami tahulah pergi masjid sendiri!" jawab seorang pemuda daripada kumpulan tersebut.
Wajah pakcik itu nampak berdukacita. Apa yang mampu dilakukannya, masalah Iman ummat akhir zaman akan bertindak sebegitu.
Masjid Untuk Orang Tua 'Senja'?
Alasan seorang ayah untuk anaknya yang masih kecil, "Budak-budak tak payah pergi masjidlah, lari-lari buat bising je. Buat orang tua sembahyang tak khusyuk! Dahlah, pergi tengok TV lagi bagus."
Alasan seorang ayah untuk anaknya yang meningkat dewasa, "Emm.. Budak ni dah besar dah. Pandailah dia fikir sendiri, kubur masing-masing. Bila hidayah dah sampai nanti, datanglah dia ke masjid tu!".
Waktu kanak-kanak dikatakan membuat bising di dalam masjid, bila dah besar pandai-pandai fikir sendiri pula alasannya. Segelintir ibu bapa seolah-olah lepas tangan tentang soal ibadat anak mereka terutamanya solat berjemaah.
Maka tidak hairanlah masjid lengang dengan golongan muda dan yang ada kebanyakannya adalah dari golongan berumur.
Salah siapa?
Adat Atau Ibadat?
Kebiasaannya, masjid akan diisi oleh golongan tua yang kebanyakan adalah dari 'Kelab Orang-Orang Pencen'. Kebanyakkan mereka menghabiskan masa pencen mereka dengan beribadat kepada Allah dengan solat berjemaah di masjid.
Alhamdulillah, mereka sekurang-kurangnya mempunyai fikiran tentang ibadat mereka berbanding mereka yang masih belum sedar.
Tetapi, adakah ia sebagai satu ibadat atau satu adat? Apakah apabila tiba usia emas, semua orang Islam baru kena banyakkan ibadat? Adakah waktu muda adalah waktu umtuk bersuka ria dan mencari harta?
Terpulanglah apa pun jawapannya, Allah sahaja yang membalasnya.
Kalau Tak Sempat Tua Bagaimana?
Berbalik pada kisah yang awal tadi (kisah seorang pakcik dengan sekumpulan pemuda), terfikirkah anda tentang kenyataan balas pemuda tadi?
"Alamak Pakcik ni, kami ni muda lagilah, dah tua nanti kami tahulah pergi masjid sendiri!"
Kami muda lagi? Adakah sunnah berjemaah di masjid hanya untuk orang tua sahaja? Bagaimana pula jika seseorang itu tak sempat tua?
Jangan fikir kita di usia muda mustahil terlepas dari kematian! Tidakkah kita melihat rakan-rakan kita yang meninggal dunia dalam usia muda?
Mati kemalangan, mati mengejut (selalunya sakit jantung), dan pembunuhan. Adakah itu bukan satu kematian?
Mati tidak kira tua atau muda, jika sudah sampai ajalnya.. semua orang akan merasai kematian.
Apabila mati, hanya amalan sahaja yang kita bawa  menghadap Allah. Bagaimana jika amalan kita tidak banyak? Adakah kita akan menjawab di hadapan Allah, "Aku mati muda Ya Allah. Tak sempat buat amal Kau dah matikan aku". Adakah begitu?
Bangkitlah Wahai Orang Muda
Di antara golongan yang mendapat perlindungan di padang mahsyar ialah pemuda yang hatinya terikat dengan masjid.
Sewaktu rakan-rakan sebaya kita memenuhkan ruang disko di masa azan Maghrib berkumandang, marilah kita memenuhkan rumah-rumah Allah.
Sesungguhnya Allah menyayangi orang yang beribadat, tetapi Allah LEBIH menyayangi orang MUDA yang beribadat.
Golongan muda adalah tiang kepada masyarakat, jika roboh tiang itu maka akan rosaklah masyarakat. Cuba kita bayangkan jika semua orang-orang berumur di masjid itu telah tiada, siapakah yang akan mengimarahkan rumah Allah?
Jangan sampai cicak yang ada di siling masjid itu yang bertasbih kepada Allah bersendiri tanpa kehadiran makhluk Allah yang istimewa bernama manusia!
Koreksi diri di usia muda, mudah-mudahan mendapat bahagia.

Thursday, 9 June 2011

Perbedaan Pacaran dan Ta'aruf dalam islam. (by : Bi Abdillah)

pacaran : adalah budaya orang orang jahil yang tanpa melalu tertib tetap yang cenderung menghalalkan segala cara.
Contoh. Boleh jalan berdua,boleh berzina,boleh kapanpun bermaksiat,boleh sembunyi sembunyi dari orang tua,boleh berbohong,boleh berangan angan,boleh berandai andai.

Ta'aruf: perkenalan laki laki kepada wanita adalah yang dibolehkan dalam islam,dengan syarat dan tata cara tertentu dengan tertib yang tetap.

Contoh: harus diketahui wali perempuan,tidak boleh berbohong,niat harus benar,tidak boleh jalan berdua,tidak boleh pegangan tangan apalagi berzina,melihat hanya boleh wajah dan telapak tangan.

Jadi pacaran dalam islam jelas tidak ada. Istilah pacaran tidak ada dalam islam.
Kita sama sama mengingatkan untuk kebaikan. Untuk mendapatkan kebaikan dan kemuliaan dunia akherat harus dengan cara yang baik dan mulia juga. 

Maha benar Allah.
~Bi Abdillah~

Kita istiqomahkan diri dalam kebaikan. dan saling mencintai sesama mahluk Allah. jangan memilih dalam mencintai mahluk Allah,binatang sekalipun wajib kita cintai. 

``~Mencintai Mahluk Allah,Berarti Mencintai diri Kita,Mencintai diri berarti menginginkan kebaikan buat diri kita,menginginkan kebaikan buat diri berarti mau taat kepada Allah..


SOLEH UNTUK SOLEHAH

Thursday, 2 June 2011

sound check

suatu ketika~~
     
     Sa dan Sy d ajk g kfc..da org baik hti mo spen Sa sm Sy...iaitu M..lawak tul ba M..heheh..syukran arr M..hhaahahah..besalah org sudah kerja ni murah hati belanja kawan baik nya tu..sedg Sa memegang iphone M dia pn automatik cakap..

Sa;eee~~ M iphone  ko punya hndpn kn?

M;ee bknlah dr china bh tu...

Sa:hahaha.!

smbil besignl dgn Sy,Sa smbg..
Sa:biarkn dia ss sendiri.

Sy:hahaha!

dngn pnh keyknn M pn ckp lgi..blur3 dia..

M;iya btl ba dari china!

Sa n Sy ketw jkla...ksian M...hehehheh...adui...dgr btl2 ba M..hehe...hahahaha..x berhenti Sa ketawa..


rindu betul dengan M~~sekarang sudah dia sambung blajar..kesian aku tengok,balek2 demam...sakit dia d sana..M jaga kesihatan...kami dua slalu ingat sama ko..

inilah sahabat the bes of the world..xkan ada punya yg setanding ngan kamu dua...untung aku dapat kawan mcm kamu..mudah2 han persahabatan ini di redhoi oleh allah dan berkekalan sehingga akhir hayat aku..
xpa klu nanti insyaallah kita da berpisah ngan tempat pengajian masing2 kita ttp kan jumpa..satu kampung ba~~..heheheh...

susah betul cari sahabat yg seperti nasi kosong sewaktu kita jadi ikan masak sos..dia jadi elektrik masa kita jadi kipas..kita bunga dia durinya..suka2 ati buat peribahasa sendiri~~...heheeh...
uhibbuki lil allah...semoga kita berjaya meraih kejayaan dunia akhirat..

SYMYDAH..3 in 1..you kinda like me im kinda like you..