Monday, 11 June 2012

Exam in Progress!

Insyallah esok tepat pukul 2.30 petang aku akan menghadap paper exam prinsip amalan dan komunikasi dakwah.Debaran kian terasa..mungkin..
Teringat cerita masa tadika dulu,seminggu sebelum tadika sudah siap iron baju,kiwi kasut..siap ada botol air yang bertali..pokoknya semua sudah siap lah..bukan sehari sebelum,SEMINGGU tu..Nampak kesemangatan belajar di situ..

Peredaran zaman semakin berlalu dengan cepat seiring dengan kesibukan manusia zaman kemodenan yang mendatang dari masa ke semasa.Hah~~hehe..Dengan penuh kesemangatan aku bangun pada pagi itu dan bersiap untuk bersekolah untuk hari yang pertama..Indahnya saat itu..haha..Maklumlah budak-budak bukan main semangat hari pertama pergi sekolah..Sekarang?..NO KOMEN..

Ingin dipanjangkan cerita aku ada kawan baik dari kecil sampai sekarang..Oleh sebab sememangnya kejahatanku semasa kecil jelas terserlah aku selalu panggil kawan aku tu si BOTAK..sudah jelas terang lagi izhar dia botak...mahu buat macamana?..hehehe...c BOTAK dengan mak dia..dan aku dengan mak aku..Maklumlah kami kan jiran jadi sama-samalah jugak daftar pegi tadika ni..

Aku:eh BOTAK kita tadika kan hari ni..hehe..

BOTAK:iya...yeye...


Selepas cari punya cari kelas aku..Lama aku dengan mak aku tawaf sekolah tu...tidak jumpa jugak  kelas aku..c BOTAK masuk kelas sudah..B H E?c BOTAK gembiranya pulak dia..esshh..hahahah..
Rupanya mak aku lupa daftar aku sebab masa tu dia pegi umrah..Punya sedih aku..Mahu nangis x dapat tadika..Masuklah aku ke dalam perut van lepas tu balik rumah..

Balik rumah hampa dan kecewa x dapat tadika.Terbuanglah masaku setahun tanpa tadika..ish3..daysat3.. Dan dengan itu,maka dilantiklah kakak dan abangku menjadi ustzah dan ustaz yang mengajar aku A B C dan ALIF BA TA..Mahu suruh aku belajar sendiri..x boleh harap..hehehe..Duduklah aku depan diorang setiap kali kalau diorang ada masa kosong..Alahamdulillah walaupun otak x sepandai mana dapatlah jugak aku menulis dan kenal huruf-huruf semua..Yang buat aku baccat,pasal c BOTAK..tiap hari minta duit maknya hari-hari pergi kedai beli keropok..Heyyy..betullah..Dan aku ni pulak jenis keluarga yang x bagi jalan jauh-jauh..Duduklah aku di beranda rumah dengan muka di perantaraan pagar-pagar tu..

Tiba-tiba muncul c BOTAK..

BOTAK;hahahahaha kesian si ****** x tadika..hahahahah!! Kesian...

Aku;Diamlah kau BOTAK!!!..=_='

Betullah si botak ni..hmmm..sudahlah sedih x dapat tadika..adaka patut dia olok aku..ayya...Kalau di belek-belek,kalau di intai-intai semangat belajar dulu tu mana hilangnya untuk manusia sekarang ni..termasuklah diri sendiri..klu sebut kelas cancel..huh!!kepala pusing 360 darjah..hahaha..e2 melampau....Apapun exam in progress jadi buatlah yang terbaik..baca dan pastikan ilmu kekal di dada..bukan di mata pena sahaja..Hidup di U bukan sekadar kejar sijil semata tapi raih lagi banyak kekuatan diri,keyakinan,daya pemikiran kritis untuk diri ibubapa negara dan paling penting ISLAM..InsyAllah..inna fatahna laka fathan mubina..

No comments: