Hajimemashou (Mari kita mulakan)

Amacam?menyelerakan an?pergghh..sushi ala2 serangga..hehe..aku salute manusia mana dapat makan..~_~
Kali ini saya ingin berkongsi sedikit mengenai bahasa jepun.Belajar sikit2 lah dulu saya ni bukan pro lagi..~_~

Ohayou gozaimasu  :Selamat pagi

Konnichiwa  :Selamat tengah hari.

Konbawa  :Selamat malam.

Ini pulak waktu memperkenalkan diri..

Hajimemashite   :Apa khabar?(secara literal ucapan ini bermaksud 'ini kali pertama kita  berjumpa '. Biasanya digunakan sebagai ayat pertama apabila memperkenalkan diri.

Watashi wa Alegrha desu :Nama saya Alegrha .

Saba kara kimashita  :Saya datang dari sabah

Douzo yoroshiku onegai-shimasu  :Selamat berkenalan.

Semalam ada program dan saya melihat suatu ayat dari seorang ulama'.Almaklumlah saya ni bukan cepat pick up sangat..lupa nama ulama' tu cuma yang saya ingat kata2 dia...
"terimalah setiap ilmu itu seolah-olah pertama kali kamu mendengarnya walaupun kamu telah mendengarnya sebanyak 1000 kali,"

Rasa-rasanya boleh kah kita ni buat amalan mcm gitu?su'bah org arab cakap..SUSAH..Oleh itu cintailah ilmu..Pesannan ini dariku untukku dan untukmu..~_~



Comments

Popular Posts