Semakin bertegur semakin kenal

(Penaku bermain)
              Indahnya islam dan iman...waktu di dalam bas tadi dalam perjalanan balik ke kolej kediaman pemandu bas dari arah bertentangan bagi signal lampu..lepas tu bas yang aku naik hon..TUT TUT..rasa lucu ada jugak..mcmlah krt ni pndi berckp..Namun klu kita belek2..pandg kiri pandg kanan ada satu kebaikan di situ..betapa mekarnya ukhwah pemandu2 bas usim ni..tiap kali berjumpa bertegur sapa..jgn cakapkan pemandu bas maybe dgn bas2 skali pn saling beramah mesra..heee..macam jugak semut...semut haiwan paling peramah..setiap kali jumpa dgn semut lain saling bertegur sapa..

semut 1:assalamualaikum..

semut 2:waalaikumussalam..pa khabar?sihat?klu ada masa lpg jemput dtg rumah..

semut 1:boleh bah klu kau(ni kes semut sabah ni..nge~~)

               Tapi kita ni kadang klu jumpa org yng br kenal 2 3 kali..buat2 x kenal...agak2 lah klu laki pmpn tu len kes lah..pandai2la..ni kes pmpn pmpn laki laki..jgnlah buat2 x kenal..klu dia kenal pn buat2lah mcm kenal dia terutamanya klu dia tegur kita dulu....e ehh,,,ko bah ni...lama x dengar khabr?(padahal nama pn x tau..jumpa pn lupa bila)..satu tip klu mahu tahu namanya.."hmm,bole minta nmbr tlfn?"..org tu jawab"boleh..013 bla bla bla"..haaa..ini partnya.."nama penuh sepa yah?...haaa~~pastu dapatlah refresh sepalah org tu..

               alhamdulillah hari demi hari aku semakin sedar akan hikmah yang allah bagi untuk jalanku..mungkin allah x bagi jalan yang kita rasa terbaik..tapi Allah bagi yang paling baik..sedangkan syaitan yang ingkar tu pn allah makbulkan doanya..inikan lagi kita manusia..khalifah di muka bumi..tapi khalifah2 jugak..walau khalifah ada yang bersifat lebih kejam dari binatang..

             x ada belas kasihan..astagfirullah..di manalah akalnya pn aku x tahu..walaupn aku ni xlah pandai betul layan budak2 ni..tp knplah bayi2 di buang..klu iya pn jgnlah buang bagi dgn org yg xda anak..yang tahu bersyukur..ni belum masuk lagi kes pmpn banyak hilang ni..dgr2 bnyk ikut buat hati..cehh...pikir2lah dulu sblm lari tu..ada kasut maraton kah untuk lari dari neraka allah..hmm..e2lah tu tiket sakitkan hati ibubapa...

               dalam rentetan hamba allah ini aku bersyukur kerana allah bagi kenal aku dengan sahabat yang dapat bimbing aku..alhamdulillah sedikit sebanyak bantu aku..tegur aku..bagi nasihat..smualah..dula aku rasa klu kita ada masalah dgn seseorg lantaklah dia..jgn tegur..jgn mengalah..tapi makin lama,aku semakin sedar..bukan,.salah caraku..mengalah bukan bermaksud kalah...tapi raih pahala..
        
              memeng syikin aku harap semoga allah sentiasa menjaga ukhwah kita..skrg masing2 dgn dunia sendiri..raihlah kejayaan dan ilmu yang berkat untuk persiapan kita di dunia akhirat..ingatlah sahabat2ku insyaallah doaku mengiringimu..
             

Comments

Popular Posts