Thursday, 24 May 2012

Ada aku kisah!??

“Ustaz, kenapa bila kita nak buat baik je mesti ada orang yang nak mengutuk? Cakap kita ni kononnya nak jadi ustazah la, nak tunjuk alim la…” tanya Mila seorang pelajar sebuah IPT tempatan kepada seorang ustaz.

“Kalau kita buat jahat ada orang kutuk kita dak?” Ustaz itu menyoal Mila kembali.

“Buat jahat pun ada juga orang mengutuk kita.” Balas Mila kepada ustaz.

“Habis tu…bukankah lebih baik menjadi orang baik daripada menjadi orang jahat, jika buat jahat pun dikutuk?” Ustaz cuba bertanya kepada Mila.

“Ye tak ye jugak ek. Tapi kenapa, pengaruh orang sekeliling yang bercerita berkenaan peribadi kita ni boleh membuatkan kita terganggu setiap kali kita ingin berubah? Tanya Mila kepada Ustaz.

“Biasalah tu Mila. Manusia semuanya akan terus mengata. Kalau kita asyik menilai perubahan kita dengan lidah manusia, maka fokus kita pasti akan terganggu.” Jawab Ustaz.

Ustaz menyambung perbincangan semula.

“Ada satu kisah yang cukup popular antara si anak, si ayah, dan seekor keldai. Ketika dalam satu perjalanan menuju sebuah destinasi. Si ayah menarik keldai dan si anak menunggang diatas keldai tersebut. Lalu di sebuah kampung. Kemudian orang kampung disitu mengutuk si anak. Kata mereka sepatutnya anak yang menarik keldai dan ayah yang tua itulah menunggang di atas keldai. Si ayah sedih dengan kutukan lalu mengubah kedudukan. Ayahnya menunggang diatas keldai dan anak berjalan kaki menarik keldai tersebut.

Sampai di satu kampung yang lain, orang kampung disitu mengutuk si ayah. Kata mereka, sepatutnya ayah yang menarik keldai dan anak menunggangnya, kerana anaknya masih kecil dan tidak larat. Sekali lagi ayahnya menukar posisi mereka dengan kedua-dua mereka naik menunggang keldai tersebut.

Tiba di satu kampung berlainan, sekali lagi mereka dikutuk oleh penduduk disitu. Kata mereka, si ayah dan si anak itu zalim kerana menyeksa keldai. Sepatutnya salah seorang dari mereka mesti berada dibawah bagi meringankan beban keldai tersebut. Si ayah terus bingung. Akhirnya mereka mengambil keputusan untuk kedua-dua mereka berjalan kaki menarik keldai tanpa seorangpun menunggang keldai tersebut.

Namun, apabila masuk ke kampung berikutnya, sekali lagi mereka dikutuk. Kata penduduk kampung itu, si ayah dan si anak sangatlah tidak cerdik. Apa gunanya membawa keldai. Jika keldai tersebut hanya melenggang tanpa membawa si anak mahupun si ayah menunggangnya. Sekali lagi mereka bingung.

Itulah hakikat perjalanan hidup. Di mana sahaja kita berada, apa sahaja keputusan kita pasti tidak mampu menutup mulut orang lain. Apatah lagi memuaskan hati semua pihak.” Cerita ustaz dengan panjang lebar kepada Mila.

“Habis tu macam mana ustaz? Apa kekuatan kita untuk berhadapan dengan kutukan ni. Saya ni jenis lemah semangat sikit kalau ada member-member yang menjeling dan mengutuk saya terus malu nak berubah. Bagila tips sikit.” Mila menyoal kembali kepada ustaz.

“Beginilah…kita ambil juga pengajaran daripada kisah si ayah, si anak dan keldai tadi. Cuba bayangkan jika si ayah, anak dan keldai tadi sudah meletakkan pelan perancangan perjalanan mereka. Contohnya, mereka merancang untuk 5 kilometer pertama si ayah berjalan menarik keldai dan si anak menunggang keldai sambil berehat. 5 kilometer berikutnya si anak pula menarik keldai dan si ayah pula menunggangnya untuk bergilir berehat.

Pada 5 kilometer seterusnya pula, si ayah dan si anak kedua-duanya menunggang keldai untuk sama-sama mereka berehat. Dan akhirnya pada 5 kilometer terakhir si anak dan si ayah kedua-duanya turun berjalan kaki menarik keldai untuk memberi peluang untuk keldai pula yang berehat.

Rasanya, jika ke mana sekalipun kampung yang dilalui, apa jua kutukan yang diberi pasti tidak menggugat perasaan si ayah dan si anak tersebut. Ini kerana itulah pelan asal mereka yang telah mereka tetapkan. Bagi mereka, orang yang mengutuk mereka langsung tidak mengerti apa pelan perjalanan mereka. Jadinya mereka dapat berjalan tanpa mengiraukan walau apa jenis kutukan.

Daripada kisah ini, samalah jika Mila sendiri dari awal melakukan perancangan rapi, persediaan tersendiri, mahupun strategi untuk berubah dari awal…maka apa sahaja kutukan dari member Mila, langsung tidak memberi kesan kepada perubahan Mila. Kerana member Mila tidak tahu apakah strategi perancangan hidup Mila. Kalau ada juga yang mengutuk, jawab sahaja kepada diorang… “Ada Aku Kisah!!?”

From:www.imamudasyraf.com

No comments: