Bermula dengan subjek DATABASE..

Alhamdulillah..lepas sudah database..rasa kurg sikit lah batu di bahu ni..baccat pn kurang..hehe..
Ari tu seorg sahabat ada cakap,begini bunyinya...lebih kurglah..

S.RO:Huh,alhamdulillah database dah lepas...
Aku:iya..nasih baik..kurg sikit lah mo dpeningkan..
S.RO:Macamanalah Rasulullah dulu tu tadbir negara campur lagi dakwah untuk islam arr?
Aku:maksdnya?
S.RO:iyalah kita ni baru 1 sem da pening sangat kepala nak pikir pasal assignment,bla3~~Rasulullah tu macamana?lagilah banyak yg dia nak pikir berbndg kita ni..(loghat kedah)
Aku:(diam...pikir,pikir,pikir,pikir,pikir,pikir)

Apa yang si S.RO cakap tu ada betulnya..tersagt2 betul..x taula..klu di renungkan kita ni banyak tul merungut..termasuk akulah jugak..=_='..padahal pengorbanan nabi para sahabat dan sehubngn dengannya lagilah besar..kita ni merungut sana merungut cni..Apa pulak nasib saudara islam kita di syria..di bunuh diperlakukan tanpa belas kasihan..susah kita ni klu terus macmana gni..berat nanang..~!

Dalam kehidupan kita ni patutnya kita mesti sentiasa perbaharui niat kita..Klu mula2 niat x betul,betulkan..menntt ilmu sbb apa?dapat kerja bla3...dapat sijil..kerja dan sebagainya..hidup di dunia ni cukup untuk sijil jak kah?unuk kerja bagus jak kah?x..hidup di dunia U skrg ni bukan stakat pegi kelas,balek kelas, makan tidur...X sama sekali!statement knn2 org struggle"aku ni x minatlah ikut aktiviti luar,lebih baik tmpukan study"..huh!tumpukan lah sangat..sebagai seorg muslim APA SUMBANGAN KITA UNTUK AGAMA KITA HARI INI ESOK DAN HARI-HARI SETERUSNYA?


x bolehlah pegi..cari Sijil bukan takat dunia Tapi carilah jugak sijil akhirat..ni x klu xda sijil x mau g program2 membina diri dn tarbiyah untk diri..Klu dalam kelas dapatkah ilmu mcm gtu?mungkin dapat tapi..sikit mcmsecubit garam..

Jom kita jadi manusia yang bijak dalam berbuat segala amalan baik...حب الله وحب  الناس...mujahadah dari hawa nafsu sampai syaitan pn boleh fedup dgn kita...

Syaitan:Yo,bos boleh tukar org kah?aku x tahanlah si fulan ni..aku goda punya goda x makan saman..
Ketua syaitan:ko mmg x boleh harap!!
Syaitan:tolonglah bos antr aku dengn manusia yg sblm ni..aku x tahan dgn dia..baca quranlah qiamlah..smua dia mahu buat..ssh mo goda dia ni..(nangis teresak2)
Ketua syaitan:Baccat jo!~~


"إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلَّذِينَ يُقَـٰتِلُونَ فِى سَبِيلِهِۦ صَفًّ۬ا كَأَنَّهُم بُنۡيَـٰنٌ۬ مَّرۡصُوصٌ۬ "

Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.
(suarah assof ayat 4)

Kita ni plak dalm melakukan sesuatu amalan kebaikan jgnlah buat solo2..islam ni meliputi semua..maksdhnya kita hidup dalm jemaah..mampukan kita sebagai seorg muslim genggam kekuatn islam ni hanya dengan bergerak sndiri..padahal islam ni merangkumi ekonomi politik sosial..pokoknya smuala..so,klu mahu berjaya dunia akhirt jgn selfish..conth pegi masjid atau solat awal jgnlah pegi solo2..ajak sahabat dan org lain sekali..nilah salah satu budget saham yg baik kita d akhirat..


org ckp kubur lain2..mmg kubur lain2 tapi takkan kita duduk 1 liang lahad siap minum2 teh lagi..santai2..piknik2...tapi setiap dr kita ni ada tnggjwb terhadap org lain jugk..mana lebih senang?sebatang lidi di patahkan atau segenggam?..mengikut logik akal warasku mestilah senang dipatahkan klu sebatang..klu ada yg x waras rasa yg segenggan tu lebih senang patah..aku nasihatkan jumpa doktor..klu x pn minta masuk pusat rawatn terkawal mental..heee

Maaflah pren aku ni x sempurna lagi..mo tegur org lagilah susah..nanti kita ckp2 org benda tu kena semula dgn kita..klulah 1000 org ckp mcm gtu.hancurlah kita ni..tgg malaikat 3 hari 3 malam bagi tarbiyah pn mmg lah menunggu kucing semut arnab betanduk pn xkan jadi..kenapa takut benda yg x sepattnya jadi dgn kita..hiduplah di kalangn org2 yang sentiasa ingatkan allah..

insyaAllah benda2 tu x jadi pnya..Mohon dengan allah..Doakn kita x termasuk dalm golongn yang lalai dan melakukan maksiat...Allah itu berdasarkan sangkaan hambanya..sentiasalah bersangka baik dengan allah..Hidup tenang lagi mendamaikan.,insyaallah..subhanallah..

Bukan lah jugak aku merayu supaya kita ni ari2 kluar jumpa org..pastu tiba2 ckp dgn org tu ittaqull Allah...mana2 jumpa org ckp gtu,..X semstinya..klu aku jd org pn mesti aku pn pelik..apa hal ni org?..bukn salah cuma setiap org yg kita cuba bagi peringatn untuknya dan diri sendiri ni meliputi banyak type(hah,org putih ni..hee)..bukn smua org boleh trm..Cari pendekatan yg mudah dan berkesan..bukn takat muka berkerut macam ASKAR 24 jam dan hanya tahu menghukum org..grrrr..

senang cerita dlm fb..tipulah klu ada org ckp dia xda fb..ceh..drpada upload gmbr budgt comel mcm gni..(bibir dimuncgkan mata keatas dan snap!)



pastu letak nama picture tu "saya besa2 saja"
aku pelik ajaib dan kehairanan??????????????..sudah tau diri tu "Besa2 saja"kenapa mo menunjuk gambr budget comel..adoi~~pening kepala aku dgn kbnykn pmpn skrg..muslimah pn ada jugk,..yg makin gelik nama fbnya plak contohla~~
Hani comel
Aku baby pink(hahahahaha..umur 20 lebih..babylah sngt..hahahaha..ni paling lawak..mmg lawak)
Gadis comel.

semua nama2 ni menggelikan ati..bukn lah aku ckp haram dan sewaktu dgnnya..cuma mmg menggelikan ati..hahahahaha

adoi..~~..kite tak comel..~~tau pn x comel jgnlah sebarkn diri x comel tu...hayya~..berat mata memandg berat lagi hati menahan ketw..pastu mulalah seangkatn manusia komen..ee awk comel..cute dan macm2 lah..pastu dia jwb..xdala saya besa2 jak..heyy..ada persoalan yg perlu di rungkai dan dikaji di situ..tolonglah wahai muslimah jagalah diri kita ni...mahukan kita ni jadi tntnn lelaki ajnabi?astagfirullah...

Sebenarnya bukn ini yang aku cuba sampaikn..yg point penting psal fb ni aku mo crt ttntg stats fb yg x wajar2..contohla~~

"geram dengan dia..dasar *******,******,*****..."
"sekrg tengah makan domino pizza"
"Awak dan saya selamanya"

Benda yang x perlulah rsnya mahu heboh 1 kampung...stats kita d fb tu nanti akan di soal d hari pengadilan..apa yg kamu post dlm fb slama kamu idup..Kan baik klu kita jadikan dia medan ilmu dakwah dan sebagainya..seorg baca kan kita boleh dpt pahala..dr perkara sia2 tu?ehh siapala mahu tahu ko tgh wat pa?makan lah apa la sweet2 knn...alamak~Ni lah kurniaan untk kita manusia akhir zaman ni supaya dapat raih lebih banyk pahala..

Ada yg soal,macmana kita ni mo setndg dgn umat terdahulu sbb dorg idup lama..amaln dorg mesti lagi banyak..kita ni?hah!fb ada twitter ada..BLOG ada..nilah saham kita raih pahala..teknologi zamn skrg ni boleh bantu kita..terpulg dr kita mcmana mo guna..apa yg kita post tu klu dpt bagi hidayah dan kesedarn terhdp org lain macama?dan dia berubah?allahhu akbar..pahala tu..mcm pisang goreng laris dijual..

Thumbs up kepada mereka yang gunakan fb dengan bijak..hehe..post kali ni aku santai sikit..klu balek2 sajak jak mmg aku pn bosan..haha..semoga kita menjadi manusia yg hari ni lebih baik dari semalam dan bukn manusia yang hari ini sama dengan kelmarin atau hari ini lebih teruk dari kelmarin..







Comments

Popular Posts